sobota, 18 lutego 2012

Francuska tarta jabłkowa

Dzisiaj przepis na french apple tart z książki Richarda Bertineta "Cook". Mogłoby się wydawać, że to nic prostszego i w sumie macie rację, bo tak właśnie jest, ale Ryszard oczywiście poświęcił temu przepisowi aż trzy wielkie strony w swej książce kucharskiej dla nowicjuszy! :) Ja to trochę streściłam i uprościłam, w końcu nie jestem profesjonalnym kucharzem, to mi wolno:)))


Swą listę dobrych rad Ryszard rozpoczął od wyboru jabłek na tartę. Otóż polecane są Golden Delicious, ponieważ gdy Ryszard mieszkał jeszcze we Francji one się tak dobrze... gotowały:) Aby jabłeczna rozeta wyglądała profesjonalnie, jabłka należy pokroić bardzo cienko. Ważne jest też aby jabłka zachowały ładny okrągły kształt. Ciasto francuskie należy nakłuwać widelcem, aby nie rosło. A jak powstrzymać jabłka przed zbrązowieniem? Tradycyjna zimna woda z cytryną świetnie się sprawdza. Jest też foto-porada jak obrać i pociąć jabłka... Hmmm... Ja to skróciłam do jednej fotki, może być?


SKŁADNIKI:
- 3 jabłka
- łyżka brandy i 1 łyżka cukru
- arkusz ciasta francuskiego
- 5 łyżek konfitury morelowej (ja użyłam marmolady cytrynowo-limonkowej, chodzi o to żeby dżem był dość jasny i przezroczysty, aby można z niego na koniec zrobić ładną glazurkę)

PRZYGOTOWANIE:
0. Piekarnik nastawiamy na 200 stopni.
1. Okrągłą formę do tarty wyłożyć papierem do pieczenia, a następnie ciastem francuskim, zostawiając ładny brzeg. Następnie nakłuwamy całą powierzchnię ciasta widelcem.
2. Jabłka obieramy, przekrawamy na połówki, wydrążamy ładnie gniazda nasienne (najlepiej na okrągło, tak aby w przekroju wyszedł półksiężyc).
3. Jedną połówkę jabłka zetrzeć na tarce i lekko odcisnąć sok. Doprawić cukrem i brandy.
4. Pozostałe połówki jabłka kroimy na cienkie plasterki.
5. Układamy rozetę: zaczynamy od zewnętrznego brzegu zbliżając się coraz bardziej do centrum tarty i układamy plasterki jabłek zaczynając od największych tak aby kolejny plasterek zakrywał połowę pierwszego. 
6. Gdy na środku tarty zostanie miejsce wielkości około połówki jabłka, wówczas w to miejsce układamy mus jabłkowy przygotowany w punkcie 3.
7. Po tym manewrze kontynuujemy układanie plasterków jabłka, jak nie pasują to można przekroić na pół, albo na jeszcze mniejsze kawałki tak aby pasowało:)
8. Pieczemy 30 minut. Ja mniej więcej w połowie pieczenia zmieniłam funkcję na pieczenie tylko z dołu, bo brzegi już były złociste.
9. Po upieczeniu wykładamy tartę na kratkę i studzimy około 20 minut.
10. Konfiturę rozpuścić w garnuszku, a następnie posmarować nią jabłka na tarcie wykorzystując pędzelek. Gotowe:)

Miłego weekendu!



54 komentarze:

  1. Przepiękna! Zachwycił mnie wygląd tej tarty.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne zdjęcia!i przy okazji dowiedziałam sie jak sprawic by jabłka nie byly brazowe! Zdecydowanie bede tu wpadac czesciej!
    Krysia

    http://codziszjemnasniadanie.tumblr.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ryszard zawsze do usług, jeśli chodzi o praktyczne rady:))

      Usuń
  3. No to już wiem, co będzie na niedzielny deser :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że Cię zainspirowała moja tarta:)

      Usuń
  4. Jak pięknie poukładane jabłuszka;) Bardzo dopracowana tarta;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o dziwo ten efekt powstaje prawie sam, jeśli się przestrzega zasad Ryszarda:)

      Usuń
  5. Ta tarta wcale nie wygląda jakby była przyrządzona przez kogoś nieprofesjonalnego;) Przepiękna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za miłe słowa, zapewniam jednak o swoim nieprofesjonalizmie, hehe;)

      Usuń
  6. Och,och,och!
    I napisałam już wszystko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehe, cieszy mnie, że ta tarta tak cię zachwyciła:)))

      Usuń
  7. Wygląda po prostu przepięknie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. cudnie, wyglądaj jak róża! Jak na nieprofesjonalnego kucharza to bardzo profesjonalnie gotujesz i pieczesz i do tego pięknie uwieczniasz swoje zmagania.
    A ten zbiorek książek kucharskich to masz całkiem pokaźny.
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za te wszystkie komplementy:) a książek kucharskich to chyba nie mam aż tak dużo, patrząc po zasobach innych bloggerek:) pozdrawiam!

      Usuń
  9. Ojej! Jak artystycznie ułożone te jabłuszka.. i starannie pokrojone.. ;-)


    www.przysmakiewy.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do "starannego" krojenia wystarczy jedynie bardzo ostry nóż - ten mój na fotce dostałam od rodziców na Gwiazdkę, bo się kiedyś na blogu poskarżyłam mimochodem, że nie mam ostrego noża:P

      Usuń
  10. U mnie też jabłkowo, ale Twoje to istne piękno

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zaraz zajrzę do Ciebie:) dzięki!:) pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Gosiu! Przepiękne! A te zdjęcia.... Cudne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Anno-Mario:) moja orchidea obrodziła w tym roku i ma trzy kwiaty, więc jeden został poświęcony na tą sesję fotograficzną:)

      Usuń
  12. Wygląda niesamowicie apetycznie! Robiłam podobną, ale tamta miała być rzekomo szwajcarska. To pewnie ogólnie kuchnia frankojęzycznego regionu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w każdym razie, chodzi o coś francusko-podobnego:))) pozdrawiam!

      Usuń
  13. Mniam mniam ja też chcę. Wygląda przepięknie!! Przyciągnęło mnie zdjęcie. Gdy znajdę odrobinę czasu na pewno wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam, jest łatwa w przygotowaniu i taka efektowna:) można też zrobić małe rozetki:)

      Usuń
  14. jej, jak precyzyjnie poukładane, piękna tarta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki:) ten efekt powstaje niemalże sam, tylko trzeba równo pociąć jabłka:)

      Usuń
  15. Gosiu, piękne ciasto kwiatowe. Zachwyca mnie i to bardzo. Miłej niedzieli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że Ci się podoba Kamilo:) miłej niedzieli i Wam:)

      Usuń
  16. Raany, tożto idealna tarta! Chyba bym nie miała serca pokroić takiego arcydzieła, ale znów taki smak...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehe, jak już ukroisz kawałeczek, to znika w parę sekund:)

      Usuń
  17. o jeju jak to wygląda!!!!rewelacyjnie!!!!

    OdpowiedzUsuń
  18. trochę mi przypomina różę ;3
    wygląda wspaniale i pewnie smakuje tak samo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zapewniam że smakuje tak dobrze, jak wygląda:)

      Usuń
  19. zachwycałam się nią już wczoraj;)piękna jabłkowa rozeta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że tak Cię zachwyciła:) pozdrawiam!

      Usuń
  20. dzieło sztuki!!!
    To już wiem, co robić, żeby tarta była piękna.
    Dzięki,
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki za miłe słowa, pozdrawiam!

      Usuń
  21. Goh. jestem pod wrażeniem! Cudnie to ułożyłaś :D.
    I jedna fotografia szkoleniowa wystarczy ;)

    Miłego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję:) tak myślałam, że jedna fotka wystarczy:) Tobie również miłego tygodnia!

      Usuń
  22. pięknie ułożyłaś te jabłuszka! ciekawe ile to robiłaś!
    pozdrawiam ciepluśko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki! najdłużej zajęło mi obieranie jabłek, bo siłowałam się z wyrywaniem ogonków, w końcu zaangażowałam w to Micha:) a samo siekanie jabłek i układanie nie zajmuje dużo:) pozdrawiam równie ciepło:)

      Usuń
  23. Aż szkoda byłoby mi ją zjeść, tak ładnie wygląda:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehe, trzeba się było przełamać!:) dzięki:)

      Usuń
  24. bardzo ladnie jablka sa ulozone, w ogole wyglada to jak z amerykanskiego filmu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za ten komplement pod adresem mojego ciasta:) pozdrawiam!

      Usuń

Dziękuję za uwagi i komentarze:D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...